Sådan kan du bruge dit besøg i undervisningen.
Tal om oplevelserne og sammenhold dem med de forventninger, forståelser og spørgsmål eleverne havde inden besøget.
Lad eventuelt eleverne fremlægge resultater og erfaringer for resten af klassen eller i grupper. Hvis I gemmer arbejdshæfterne, så er det hele skrevet ned til senere brug. Arbejd videre med det faglige stof. Brug eventuelt Norfors idébank i det videre arbejde – se herunder.
Hvad fik I ud af besøget? Hvad fungerede godt – både fagligt og praktisk? Er der tegn på, hvad eleverne har lært i forhold til det faglige formål og stof? Hvilke fagbegreber har de lært, hvilke fagbegreber var svære og kræver yderligere gennemgang i klassen eller i grupper?
https://kefm.dk/klima-for-skoleelever – Klima-, energi- og Forsyningsministeriets materiale ”Klima til skoleelever”. Omfattende og anvendeligt materiale samt lærervejledning om energi.
https://energinet.dk/ – hvor kommer Danmarks el-energi fra lige i dette øjeblik? Desuden opdateret information om grøn omstilling.
https://groenskole.dk/ – ideer til at arbejde med ex. klima, affald, FN’s 17 verdensmål, bæredygtigt forbrug etc. Danmarks største netværk af skoler, der arbejder med bæredygtighed.
http://sustainable.dk/folkeskole/ – undervisningsmaterialer til udskolingen om den grønne by, madspild, grøn energi, klima og forbrug.
https://concito.dk/undervisning-skolebesoeg – Danmarks Grønne Tænketank – book en klimaambassadør.
https://heleverdeniskole.dk/verdensmalene/opgaver-til-ansvarligt-forbrug-og-produktion/ – opgaver til arbejde med ansvarligt forbrug og produktion. Her findes desuden baggrundsviden til Verdensmålene samt plakater med Verdensmålene til print.
https://www.altinget.dk/energi/artikel/her-er-energikommissionens-anbefalinger – resumé af energikommissionens rapport om omlægning til vedvarende energikilder.
https://www.overshootday.org/ – hvornår har Jorden opbrugt dette års ressourcer.
https://www.energitjenesten.dk/fa-et-skolebesog.html – energitjenesten Øst. Udbyder skolebesøg (NB bemærk – kræver betaling).
https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktojer/apparatberegner – beregner elektriske apparaters energiforbrug.
https://www.dtu.dk/Om-DTU/Nyheder-og-presse/Temaer/Baeredygtig-energi – DTU’s hjemmeside med oversigt over forskning i grøn energi. Teksterne er ikke rettet mod skoleelever, men forklaringer er relativt let forståelige.
http://fremtidensenergi.dk/fremtidens-energi-et-undervisningsmateriale-til-faellesfaglige-undervisningsforlob-i-naturfag-i-folkeskolens-udskoling/ – undervisningsmateriale med fokus på hvordan vi skaffer energi nok til 10 mia. mennesker, men samtidig gør det bæredygtigt. Meget omfattende materiale med klare målsætninger iht fælles mål/fælles naturfag.
https://www.youtube.com/watch?v=xKxrkht7CpY&t=181s – god og enkel video om solenergi.
https://junior-geologerne.dk/?page_id=651 – Er specifikt rettet mod at bruge geologi som en fællesnævner for de tre naturfag.
https://fjernvarmeskolen.dk/ – omfattende hjemmeside med opgaver og viden om fjernvarme.
https://www.affald.dk/da/ – inddelt i årgange/klasser og fyldt med viden og ideer til at arbejde med affald i skolen.
https://www.affaldsindsamlingen.dk/skoler-og-institutioner/ – her kan man melde skolen til den årlige affaldsindsamlingsdag. Næste dag er 18. april 2021. Her findes desuden materialer fra alle årene som inspiration.
https://danskaffaldsforening.dk/ – affald i tal, sorteringskriterier, piktogrammer etc.
https://plast.dk/undervisningsmaterialer-om-plast/ – flere forskellige forløb, forsøgsvejledninger og plastleksikon.
https://plastikviden.dk/ – Miljøministeriet Det nationale Plastikcenter. Her findes Plastik i tal, plastikrapporter og diverse oplysninger om plastikrigtige indkøb, mikroplast etc.
https://daaserydderen.dk/ – Dansk retursystems hjemmeside for 0.-4. klasse. Meget elevvenlig. Gratis undervisningsmateriale, spil oma.
https://www.youtube.com/watch?v=TJ9I3d0JX5c – Største deponier (lossepladser) i verden.
https://www.verdensmaalene.dk/ – opgaver, film etc.
https://fnforbundet.dk/for-skoler/verdensmaal-paa-spil/ – indeholder bl.a. et dilemmaspil med Verdensmålene.
https://mst.dk/affald-jord/affald/cirkulaer-oekonomi-og-ressourceeffektivitet/om-en-cirkulaer-oekonomi/ – Miljøministeriets film om cirkulær økonomi. Desuden officielle oplysninger om affald oa.
https://afatek.dk/artikler/cirkulaer-oekonomi – information om hvordan slagge er en del af en cirkulær økonomi.
https://klimatips.dk/# – madglade klimatips.
https://www.stopspildafmad.dk/ – Danmarks største bevægelse mod madspild. Oplysning og skoleopgaver.
https://www.experimentarium.dk/tema/ryst-posen/ – Experimentariums gruppedannelsesapp, der sikrer forskellige kompetencer i gruppen.
https://astra.dk/sites/default/files/Hverdagsforestillinger%20-%20Birgitte%20Lund%20Nielsen.pdf – hverdagsforestillinger. Hvordan arbejder man med elevers hverdagsforestillinger i naturfag?
Naturvidenskabens ABC til grundskolen | astra.dk – Naturvidenskabens 10 erkendelser.