Grundet nødvendigt ledningsarbejde vil der være lukket for fjernvarmen onsdag d. 5. november fra kl. 08:00 til kl. 17:00 på Frugtlunden 1-89 og Grønningen 1-53, 3450 Allerød. Vi beklager de gener, det medfører.
Med venlig hilsen Norfors Fjernvarme

BAGGRUND: Ved udgangen af 2024 ophørte de ekstraordinære affaldsgebyrer, som Norfors har opkrævet hos sine ejerkommuner. Men hvorfor var det i første omgang nødvendigt at opkræve højere takster for affaldshåndtering? I denne artikel kan du læse om baggrunden for Norfors’ ekstraordinære opkrævning.
Først er det vigtigt at skabe overblik over sammenhængen mellem anlægsinvesteringer, lån og opkrævningsret. Det er et teknisk område, hvor mange begreber hænger tæt sammen.
Som et kommunalt ejet forsyningsselskab er Norfors underlagt økonomisk regulering, der betyder, at der skal være balance mellem anlægsaktiver og lån. En krone investeret i et anlæg bør derfor modsvares af et anlægslån på én krone. Aktivet og passivet skal være lige store.
Når et forsyningsselskab laver en investering i et anlæg, kan værdien opkræves over taksterne i takt med, at anlægget afskrives. Det betyder, at borgere gradvist betaler for anlægget gennem taksterne i den periode, hvor anlægget er i brug. Renterne på lånet er en del af de løbende udgifter og indgår sammen med andre drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, når taksterne fastsættes.
De indtægter, som takstopkrævningen skaber, bruges til at betale afdrag på anlægslånet hos kreditinstituttet. Man kan derfor sige, at anlægsinvesteringen giver virksomheden en opkrævningsret, som borgerne løbende betaler tilbage i takt med, at man indregner afskrivningerne i taksterne.
Det betyder også, at det er vigtigt, at lånets løbetid er identisk med den årrække, som anlægget afskrives over, da der ellers skabes en likviditetsmæssig ubalance.
Ændrede vilkår
Med Lov 745 – et resultat af den politiske aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi – ændrede regeringen og Folketingets flertal præmisserne for de kommunalt ejede forbrændingsanlægs økonomi.
Norfors’ økonomi var indtil lovændringen baseret på andre forudsætninger, og investeringen i den nye ovnlinje på Usserødværket skete derfor under helt andre rammer for affaldsforbrænding.
Planen var dengang at afskrive anlægget – og dermed benytte opkrævningsretten – over 30 år til 2047, så anlæggets værdi gradvist kunne opkræves gennem taksterne og dække renter og afdrag på den tilhørende gæld hos kreditinstitutterne.
Ny lov og ekstraordinære gebyrer
De nye vilkår betød, at Norfors’ ejerkommuner besluttede en fælles plan for opkrævning af den del af afskrivningsgrundlaget, som skulle dækkes gennem affaldstaksterne. Afskrivningsgrundlaget er den værdi, der er grundlaget for de årlige afskrivninger.
Opkrævningen på i alt 213 mio. kr. betegnes som en forceret afskrivning – det vil sige, at anlæggets værdi nedskrives hurtigere end oprindeligt planlagt – og skulle fordeles over to år.
Den forcerede afskrivning har betydet, at affaldssidens andel af afskrivningsgrundlaget for anlægsinvesteringen – den nye ovnlinje på Usserødværket – er nedbragt til 0 kr. pr. 1. juli 2025. Derfor kan der ikke længere opkræves takstmidler til at dække denne del af anlæggets værdi.
Læs mere: