
Hvad er konsekvenserne ved aflæsning af ureglementeret affald?
AFFALDSHÅNDTERING: Hos Norfors arbejder vi målrettet på at sikre en effektiv og miljøvenlig behandling af affald på Usserødværket. Når der aflæsses ureglementeret affald, opstår en række udfordringer, som påvirker både drift og økonomi. Her kan du læse mere om konsekvenser og omkostninger ved aflæsning af ureglementeret affald.
Hver dag håndterer Norfors forbrændingsegnet affald på Usserødværket – fra borgere såvel som virksomheder i Norfors’ ejerkommuner. Men når ureglementeret affald ender på én af forbrændingsværkets to ovnlinjer, fører det til øgede omkostninger og driftsforstyrrelser.
I Norfors kræver det ekstra ressourcer fra vores medarbejdere i vejeboden og i økonomiafdelingen. Men hvordan er det egentligt, det uegnede affald påvirker driften på værket?
Fra tilstopning til miljøpåvirkning
For det første slider ureglementeret affald på anlægget, og det fører til højere forbrug af røggasrensningsprodukter og øger produktionen af restprodukter. Derudover belastes transportsystemerne mere, hvilket øger driftsomkostninger.
Nogle affaldsfraktioner kan tilstoppe tragten, hvilket standser driften, og det medfører behov for ekstern assistance til oprydning, sandblæsning og sugning samt:
- Stop af affaldstilførsel
- Tilkaldelse af vognmand og kran
- Ventetid og omdirigering
- Reduceret last og produktion
- Oprydning
Når affald med eksplosivt materiale i brændes på værket, kan det danne sprængninger i kedlen, hvilket kan ødelægge rist og kedel samt resultere i produktionsstop. Samtidig kan for høje koncentrationer af særlige kemiske forbindelser øge røggaskoncentrationerne, og det kræver nedkørsel af lasten og medfører produktionstab og driftsstop. Det øger også forbruget af røggasrensningsprodukter og produktionen af restprodukter samt risikoen for overskridelse af miljøgodkendelsens grænseværdier.
Afgift for aflæsning af ureglementeret affald
I 2025 er de samlede faste omkostninger for drift Usserødværket beregnet til ca. 179 mio. kr., hvilket svarer til en gennemsnitlig omkostning på ca. 20.000 kr. i timen.
For at dække de ekstra ressourcer og omkostninger, der kræves for at håndtere affaldet og sikre, at vores anlæg fortsat fungerer effektivt og på en miljømæssigt forsvarlig måde, opkræver Norfors en afgift på 3.500 kr. pr. aflæsning plus 1.500 kr. pr. ton affald.
Når ureglementeret affald forårsager driftsstop, betyder det ikke kun ekstra udgifter til oprydning og reparationer, men også at værket ikke kan producere varme og el, og det forværrer de økonomiske konsekvenser. Det er derfor afgørende, at vi sammen sikrer korrekt affaldshåndtering for at undgå unødvendige driftsforstyrrelser og økonomiske tab.
Læs mere: